Søren Moesgård er født i Nordjylland. Er uddannet og opvokset i Kolding. hvor han beskæftigede sig med sejlads, cykling og tegning. Efter folkeskolen kom han i lære som reklametegner og fik hurtigt en position som artdirector med tilbud om fastansættelse. Men det var kunsthåndværkerskolen der lokkede og tegning og grafik blev forfinet efter inspiration af externe lærere og foredragsholdere som f.eks. Arnoldi, Erik Ellegaard Frederiksen og Bent Toft Nielsen.
Med bedste karakter for afgangseksamen drog Søren afsted til København i 1986 og fik job hos Arkitekt Johan Adam Linneballe. Her kom designchef Jens Nielsen forbi og inspirerede når opgaverne handlede om DSB. Jens Bernsen fra Dansk Design Center skulle have en udstilling og Søren tegnede og udførte layout efter Johans anvisninger.
Senere kom Posten forbi og Søren bidrog med en skitse på en lille postmand (før Postmand Per) Det blev til en serie brochurer og håndbøger længe før internettet afløste sådanne informationer. I PentaDesign stiftede Søren bekendskab med Jan Christer Falk og det blev et nyt samarbejde. Rejsekongen Simon Spies var død og den nye ledelse ville have et nyt design. Interne stridigheder førte aldrig til nogen endelig beslutning, men sjovt var det vist at opleve.
Som artdirector og grafisk designer, tegner og projektleder på reklamebureauet for kunder som Hennes & Maurits, Ikea og BR legetøj blev det en dejlig tid. Indimellem med studierejser, bl.a. til Kina og Japan. Måske var det – et højere grafisk niveau der trak? Ihvertfald sagde Søren op efter syv gode år – og blev partner i “Grafikerne” . Her kom der computere med tegneprogrammer til. Søren fik udviklet tegnestuen til et nyt designbureau med et smartere navn: Rumfang. Med tolv ansatte udviklede Søren stadig illustrationer, men også designprogrammer med tilhørende manualer. En del årsberetninger for DTU og Københavns Universitet blev det til i næsten 12 år. DSB bad på et tidspunkt om at bidrage med en ny identitet, og Rumfang bidrog men tabte til anden side.
I arbejdet mødte Søren DSB’s designchef Pia Bech Mathiesen, og nogle år senere startede Søren som designmanager i DSB. – vel, han gik lige solo med et designprogram for de danske filminstruktører – en overgang som selvstændig. I DSB var der brugercentrerede workshops og mange udviklings projekter. Et af de større grafiske udfordringer var, at gøre stationerne lysere og tryggere for passagerer. Bidraget blev et helt nyt grafisk design på samtlige skærme og infotavler som DSB og S-tog lancerede året efter. Flere dygtige designere bidrog i gennemførelsen. Bl.a Jørn Damsgaard og Kristina Buk. Det blev et længere samarbejde med DSB, men ledelsen blev ændret i flere omgange og “DSB design” var ikke god latin på alle de smalle gange i Sølvgade. Tiden blev en anden og trods mange kommercielle tiltag med grønne missioner og tog i udlandet lykkedes det ikke den daværende designchef Mikael Fuhr, at få samme tidligere opbakning. Nu skulle der måles i økonomi og ikke i kundetilfredshed. Trods en bred opbakning i virksomheden blev designchefen sagt op. Derouten fortsatte med indgreb og fyring af top-direktører og en ny linie skulle lægges.
Søren blev nu tilkaldt på de bonede gulve og ramte plet, med et oplæg til den nye kommende direktør. Der skulle en ny designstrategi til og en nye retningslinier. Søren gennemførte en ny designmanual over sommeren 2013 og anbefalede at Bo Linnemann fra Kontrapunkt kom med til et møde med direktøren fordi de interne gode kræfter ikke eksisterede mere – Herefter hoppede Søren på et nyt projekt – et fælles projekt med de øvrige trafikselskaber. Projektet blev kaldt tusdesign.dk. Søren malede en rød pil på et skilt og her blev ringen sluttet – fra Jens Nielsens tids enkle design via en kommerciel periode til igen samling og harmoni i en fælles skiltning og trafikinformation. Dette nye design bliver nu udført på flere knudepunkter for busser og anden kollektiv transport. Mange dygtige mennesker har bidraget i denne udvikling. Bl.a. Mikael Fuhr og Jens Willars. Bo Linnemann fra Kontrapunkt og Pia Garner. Lise Lind og Michael V. Madsen fra henholdsvis Metro og Movia.
Søren Moesgård valgte i sommeren 2015 at blive selvstændig og hjælper nu virksomheder med rådgivning, tegning og grafisk kommunikation.